יום שבת, 30 בינואר 2016

בובות אופנה; האם הן מועילות או מזיקות?



בובות אופנה; האם הן מועילות או מזיקות?


בובות אופנה הן סוג הצעצוע האהוב עליי ביותר מאז היותי ילדה קטנה. בתקופה האחרונה התעוררה מחלוקת לגבי ההשפעה שלהן על ילדות קטנות. פמיניסטיות טוענות כי בובות אופנה (ספציפית *ברבי) גורמות לילדות קטנות לפתח בעיות בדימוי הגוף שלהן, שאף יכולות להתגלגל לבעיות אכילה. הטענה הזאת כל כך אבסורדית ומגוחכת; ראשית, בובות אופנה במובן הידוע לנו כיום, קיימות כבר משנת 1959. רק בשנות האלפיים המאוחרות אנחנו מדברים על מגיפה של ילדות קטנות עם דימוי גוף בעייתי ובעיות אכילה! אתן נובחות על העץ הלא נכון. לדעתי התופעה המבחילה הזאת מתרחשת כי הורים מאפשרים לילדים שלהם לראות זבל לא חינוכי! כיום בעידן האינטרנט לילדים הרבה יותר קל להגיע לתכנים לא ראויים. כמו כן, כבר אין כמעט תוכניות שמיועדות לכל המשפחה (כמו מופע החבובות המקורי של ג'ים הנסון, לפני שהם נקנו ע"י העכברוש השמן, מיקי מאוס). שנית, ילדות מלכתחילה לא אמורות לשים לב עד כדי כך לגופן; ילדים להבדיל ממבוגרים אינם מבחינים בהבדלים ספציפיים בין גופים שונים של אנשים. מבחינתם רק אם מישהו שמן/צנום בעל מבנה גוף כללי של אישה/גבר זה ראוי לתשומת לב. הרי יש סיבה לכך שילדים אינם אוהבים להיות תמיד לבושים כי הם בעצם יותר נאיביים וזה כלל לא חלק מאופן התפיסה שלהם. אני זוכרת שבתור ילדה קטנה שפטתי בובות אופנה על פי המאפיינים הבאים בלבד: שיער, איפור/פנים ובגדים. הרבה בובות ברבי ובובות אופנה נוספות שאהבתי כילדה קטנה, מבנה הגוף שלהם נראה לי מכוער ומעוות כשגדלתי. במיוחד ברביות של שנות ה-80-90 עם מבנה הגוף הרחב והגברי שלהם*איכסה*. הטענה האחרונה להצדקת דבריי היא שגם צעצועי בנים כביכול מעודדים דימוי גוף לא בריא (ראו את כל צעצועי הבנים השריריים בהגזמה כמו הי-מן), אך אף אחד לא דן בכך כי זה מטופש ובנים לא עוסקים בשטויות כמו פמיניסטיות.






בכלל, הטענה שילדות תופסות איך גוף צריך להיראות מצעצוע, היא כה מעליבה, הייתי מצפה דווקא משובניסטים שיניחו שילדות קטנות טיפשות עד כדי כך. לעניות דעתי, זה לא הוגן שהפמיניסטיות המיליטנטיות מנסות להרוס את שוק צעצועי הבנות בשם האידיאולוגיה שלהן כשהן אפילו לא אוהבות צעצועים או דברים חנוניים כמו קומיקס וכו'! למשל, לפני שנתיים (2014) בערך יצאה בובת האופנה הכי מכוערת וחסרת חן שראיתי בחיי בשם המעפן לאמילי (Lammily). השטיק של לאמילי הוא שנראית "מציאותית" ומקדמת "דימוי גוף בריא", להבדיל מברבי**, כשלמעשה לאמילי היא סתם דבה;  במקום להיות מבוססת על המידות הממוצעות לנערה אמריקאית בריאה הן מבוססות על ממוצע המידות של נערות אמריקאיות, כולל הדבות, אז אכן הגוף שלה "ממוצע". לא רק שהגוף שלה נראה כמו סתם שק תפוחי אדמה, הפרצוף שלה חווילי ומכוער. אפילו הקו gorgeous creature (יצורים יפהפיים - בובות בדמות חיות אנתרופומורפיות ממאטל בשנות ה-80) יותר יצירתי כיפי ויפה. למעשה, בובות נוספות שהחשבתי למכוערות (בלית') נראות כמו וינטג' ברבי ליד גוש הפלסטיק הזה! אם כבר לאמילי "בריאה" במובן של עגלון מלך מואב. מה שהכי מדכא ומרתיח את דמי באותה עת היא העובדה שלאמילי עדיין קיימת וקוים נפלאים כמו פינקי קופר וקיוטי פופס בוטלו. וזה לא לאמילי בלבד, עוד קיקסטארטרים למיניהם של צעצועי בנות יוצאים תמיד בפרסום מתנשא שכל צעצועי הבנות הקיימים בשוק הם זבל ורק הצעצועים שלהם טובים וחינוכיים. אין את השטות המגעילה הזאת בקיקסטארטרים של צעצועי בנים. אדרבה, אני רואה איך כל מיני חברות קיקסטארטר של צעצועי בנים מפרגנות אחת לשניה, להבדיל מפמיניסטיות שאוהבות רק להתלונן. אני אודה כי הצעצועים של IAmElemental - קו של דמויות פעולה ע"י פמיניסטיות הנוצר במימון המונים, לא רע אך לא חף מההתנשאות המגעילה.

לאחר שסתרנו את הטענה הראשונה כי בובות אופנה מזיקות ועל הדרך ירדנו על פמיניסטיות, נעבור לטענה השנייה האם בובות אופנה מועילות? בגדול, לא. אמנם בובות אופנה הן צעצוע כיפי במיוחד עבור ילדות קטנות, אך לרוב אין להן אספקט חינוכי. זה לא בהכרח חייב להיות כך, אני זוכרת שבתור ילדה קטנה אהבתי לשחק במשפחה עם ברבי, קן, טומי וקלי ( כשגדלתי התברר לי שקן הוא חבר של ברבי ולא בעלה, כמו כן קלי הייתה אחותה של ברבי וטומי היה חבר של קלי). האלטרנטיבה החינוכית לבובות האופנה היא בובות תינוק וישנם אנשים שטוענים שבהכרח "דוחפים" את הבובות האלה לילדות קטנות. זה לא נכון כלל וכלל. למשל, אחותי הבכורה מבין 4 אחים (בלי עין הרע), באופן טבעי אהבה ועד היום אוהבת בובות תינוק, לעומת זאת אני שלא הייתה לי כמעט אינטרקציה עם תינוקות בתור הבת הזקונים לא מתלהבת מהם. אכן היו לי שתי בובות תינוק במובן הקלאסי (אחת גדולה והשנייה בינונית), אך לא שיחקתי בהם הרבה כפי ששיחקתי בשאר הצעצועים שלי. איני חושבת שכל צעצוע חייב להיות חינוכי, יש מקום גם לסתם דברים כיפיים כמו שיש לצעצועי בנים. לסיכום,  בובות אופנה הן חלק בלתי נפרד ונפלא מצעצועי בנות ואני מקווה שזה יישאר כך לעוד דורות רבים.




כיצד בראץ מעודדות דימוי גוף או ליתר דיוק ראש לא בריא


הנה הצעצוע שפמיניסטיות רוצות ולא ידעו על קיומו


בובה שעירה ושמנה עם שיניים מכוערות שתגרום לכל ילדה להרגיש טוב עם הגוף שלה.



*ברבי היא למעשה אחד הדברים הכי פמיניסטיים שיש, מדובר בקו שנוצר ע"י אישה נשואה עם ילדים!  מה לא פמיניסטי בזה?! לברבי יצאה חליפת אסטרונאוטית כעשור לפני האסטרונאוטית האמריקאית הראשונה!

** לצערי הרב, אני מודיעה בזאת על כניעתה של ברבי במאבקה נגד הפמיניסטיות. ביום חמישי חברת מאטל פרסמה כי הם מתכוונים ליצור גופים נוספים לברבי וביניהם ברבי ה"מקומרת" (curvy barbie), או כפי שצריך לקרוא לה, ברבי הדבה. לפחות אני מתנחמת בכך שסוף סוף יצאה ברבי נמוכה*-* , גם הברבי הגבוהה נחמדה (כן, יש ברבי עוד יותר גבוהה כעת). אני מקווה מאוד שברבי הדבה ולאמילי לא ישרדו זמן רב, אחרת זה יעיד כי החברה שלנו חולה, באופן מילולי.


יום רביעי, 13 בינואר 2016

ביקורת על סם מהדינוזאור הטוב




הדינוזאור הטוב הוא הסרט האחרון שפיקסאר הוציאו לא מזמן, לאחר הקול בראש הנפלא. אמנם, הסרט הזה לא הגיע לרמת האיכות  המצופה מפיקסאר (שהפסקנו להתרגל אליה לאחרונה), אבל היי לפחות יש לסרט אחלה צעצועיםD:. צעצועי הדינוזאורים מהסרט שימחו אותי מאוד מאחר ושיגעון צעצועי הדינוזאורים חזר, אך כל צעצועי הדינוזאורים שיצאו היו גרועים בעליל עד שהדינוזאור הטוב הגיע וגאל אותנו מגושי הפלסטיק של עולם היורה (הסברו מוכרים גושי פלסטיק שבריריים ומכוערים עם ברגים בכל פינה><) . הצעצוע שהכי מצא חן בעיני היה הטריסרטופ הכחול. בתחילה דווקא חשבתי לקנות רק את המארז של ארלו הקטן עם שאר אחיו, אך ראיתי ביקורות שליליות על הצעצועים (מתפרקים בקלות), כמו כן טריסרטופ יותר מגניב מאפטוסאורוס, שזה כמו ברכיוזאורוס רק משעמם. 





הבה נתחיל בקופסא




העיצוב של הקופסא נחמד וסביר, לעומת זאת הקופסא של הדינוזאורים הגדולים יותר מרשימה. פתיחה מאוד קלה שאינה הורסת את הקופסא, שזה מעולה עבור מי שרוצה לשמור אותה. כפי שציינתי בתחילה לא התלהבתי ממנה, ולכן זרקתי לאחר שצילמתי. כמו כן, אי אפשר לשמור את כל קופסאות הצעצועים שקונים ואני אומרת את זה מניסיון אישי; בתקופה מסוימת אחי ואני שמרנו על כל קופסא של צעצוע שקיבלנו ומילאנו בזה את ארגז המצעים עד שפסח אחד לאחר ניסיונות שכנוע מרובים מצד אחותנו הבכורה זרקנו את הכל *טרו סטורי*.







וכעת לצעצוע






ראשית לפני שנמשיך בביקורת; כשם שקרה כבר בביקורות קודמות, ישנם צעצועים שאיני אוהבת את שמם ולכן אני משנה אותו. במקרה הזה לא רק שיניתי את השם אלא החלטתי שזו דינוזאוריתD: (אין הבדלים מהותיים בין נקבה לזכר אצל רוב  בע"ח במיוחד זוחלים כמו הדינוזאורים, להבדיל מבני אדם ופרימטים)! במקום סם החלטתי לקרוא לה ליסה כמו ליסה מהסימפסונים; כמו שההבדל בין השיער לראש של ליסה מטושטש כך גם ההבדל בין הקרניים לראש של הדינוזארית. אתוודה בפניכם ואציין כי בעקבות הביקורות לא ראיתי את הסרט "הדינוזאור הטוב" כך שאיני מכירה בכלל את סם כדמות ולמען האמת זה לא מפריע לי. בהתחלה לא התלהבתי בכלל מעיצובי הדמויות של הסרט עד שראיתי את הצעצועים. חלק מהם נראו מוצלחים וחלק בינוניים עד גרועים (הוליסרפטור הכי גרוע). לעניות דעתי, העיצוב של הטריסרטופ (הצעיר, זה הגרסה של סם בתור "גור" ולא כבוגר) הוא הכי מוצלח ומושך את העין, הוא קרטוני (מצויר) וצבעוני. הגרסה הבוגרת שיש לה כנראה יותר זמן מסך בסרט, פחות מוצלחת וגם לא דומה מספיק לגרסה הצעירה. דווקא השתעשעתי ברעיון לקנות לליסה אבא^^, כלומר הגרסה הבוגרת, אבל וויתרתי. ליסה מפוסלת היטב; יש לה מרקם של עור כמו של דינוזאורים והיא נראית כאילו היא יצאה מהסרט. הצביעה מאוד מינימלית; בעיניים, בציפורניים וקצת צבע לבן על הקרניים שדוהה (ווש, wash - במונחים של צעצועים הכוונה לצביעה חלקית שנועדה לתת מימד נוסף של הצללה לצעצוע). חבל שהשיניים והפה שלה לא צבועים, אך מאחר והם קטנים זה לא נורא עד כדי כך. יש תחושת כובד מסוימת כשאוחזים בצעצוע. כיאה לצעצועים איכותיים, הוא די כבד ביחס לגודל שלו, אבל לא כבד באופן שזה מפריע ולא נוח. הטריסרטופית מאוד עמידה עם פלסטיק מלא ולא חלול כלל וכלל, אני מתארת לעצמי שהצעצוע ישרוד לאורך זמן רב גם בידיהם של ילדים שנוטים יותר לחבוט ול"התעלל" בצעצועים שלהם. באופן כללי יש לה מראה מאוד צעצועי (כידוע אני אוהבת שהצעצועים שלי נראים כמו צעצועים, זה כיף וכך זה צריך להיות), הייתי רוצה שהיא תופיע בסרט "צעצוע של סיפור 4".







ארטיקולציה








הארטיקולציה של ליסה מרשימה למדי ביחס לצעצוע ילדים (Play line) ועוד בגודל כזה. יש לה 7 נק' חיבור בצוואר, בלסת, בזנב וברגליים, כל החיבורים סיבוביים (swivel) מלבד חיבור הלסת שהוא על בסיס ציר עם בורג. החיבור של הלסת יציב למדי בהתחשב בגודל שלו, אך איני יודעת אם הוא יחזיק מעמד לזמן רב על אף החיבור עם הבורג (חבל שאין גישה לחזק אותו במקרה הצורך). לכל חיבור יש טווח תזוזה רחב למדי למעט הזנב, שאותו קשה להזיז ואני חוששת שהוא יתפרק. החיבור בזנב מיותר לחלוטין ומכוער, הייתי מעדיפה אם הם היו עושים אותו בתחילת הזנב כך שהוא היה יציב יותר ואסתטי או שפשוט היו מוותרים עליו. החיבור של הצוואר לא מעוצב טוב מבחינה אסתטית, כאשר מזיזים את הראש רואים חלקי פלסטיק "עודפים או חסרים" כפי שצילמתי. בסך הכל אני כן מרוצה מהארטיקולציה, היא יציבה ונראית בסדר ויותר מכל מוסיפה לאיכות/רמת המשחק (Play Value), כלומר יש יותר אופציות של דברים שניתן לעשות עם הצעצוע.









אביזר/מיני דמות






עם כל צעצוע שקונים מהקו מקבלים מעין יונק פרה-היסטורי/ציפור שניתן לשים על הצעצוע. הרעיון הוא לקנות את כל הצעצועים מהקו ולשים את כל היצורים הזעירים על הקרניים של אחד הצעצועים, פורסט וודבוש (Forrest Woodbush), בדומה להופעתו בסרט. אני חושבת שזה רעיון נפלא, בניגוד לקו של המארוול לג'נדס שאתה צריך לקנות סדרה שלמה כדי ליצור צעצוע שלם נוסף, אחרת אתה נתקע עם זרוע או משהו כזה. זה דווקא רעיון חמוד לקבל מיני דמות שאינה נראית כמו חלק מצעצוע שבור:(.  המיני דמות שקיבלתי היא הכי פחות אהובה עליי משאר המיני דמויות בקו, אבל זה לא העיקר בצעצוע. אין לי מושג מה זה היונק הזה, הוא נראה כמו מעין חדף-ירבוע מרושע:/. הוא פחות או יותר גוש פלסטיק אחיד מלבד העיניים שלו שהן צבועות. זה די מבאס שהשיניים שלו לא צבועות, אני מניחה שזה היה בעייתי לצבוע אותן מרוב שהן קטנות וזה היה מעלה את תהליך הייצור או/ואת הפגמים. אני מעדיפה להסתכל עליו בתור טפיל מעצבן מאשר יצור שליסה תשמח לו לתת טרמפ:/.





ליסה מנסה להשתחרר מאחיזתו של הטפיל.






I said GOOD DAY!







תמונת השוואהD:!

Walking with the plastic dinosaurs:D!

מימין לשמאל: טרנספורמרס אנימורפס טי רקס של אחי*מרגישה קנאה עזה*, פרזאורולופס מיניאטורי מגומי רך שירשתי מאחיי, ליסה, וליסרפטור מעולם היורה השלישי מילדותי, דילופוזאורוס בצבע בורדו-ורוד מילדותי^^.


*הטי רקס שנראה לעיל', זה סוג הצעצועים שציפיתי להם כששמעתי על יציאתו של עולם היורה:(.  מה שמיוחד בטי רקס הספציפי הזה מלבד כמות הארטיקולציה המטורפת, זה שאפשר להפוך אותו לשלושה נערים עם גפיים של דינוזאור (אחי לא אוהב לשנות אותו ומעדיף להשאיר אותו במצב דינוזאור). קוראים יקרים, אם אתם רוצים שאני אעשה עליו ביקורת תרשמו תגובה בבלוג ^_-.




לסיכום, אני אוהבת את ליסה, אני חושבת שהיא צעצוע נהדר וכיפי במיוחד בתקופה זו בה הצורך בדינוזאור פלסטיק הוא בלתי נמנע. אני ממליצה עליה בחום ובכלל על שאר הצעצועים מהדינוזאור הטוב. תעשו לעצמכם טובה ואל תתקרבו לגושי פלסטיק מעולם היורה,  הם סתם עשויים גרוע ושמעתי על מלא פגמי ייצור ובעיות באיכות. למרבה ההפתעה, דווקא קניתי את ליסה בארץ מהחנות שקרובה למקום מגוריי, היא עלתה רק 9 ש"ח יותר ממה שהיא עלתה באמזון-40 ש"ח שזה מחיר סביר לחלוטין. כרגיל איחוליי הצלחה בציד הצעצועים שלכםD:!



Sam from The Good Dinosaur
חברה/ יצרן: Tomy
שנה: 2015
מחיר: 49 ש"ח



בונוס:

ליסה ובייב יוצאים להרפתקהD:!